Vegansk kladdkaka

Jag provade att laga vegansk kladdkaka. Den blev smaskens! Här är receptet:


Ingredienser:
100g mjölkfritt margarin
2 no-egg (2 msk no-egg, 4 msk vatten)
3 dl socker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vanilinsocker
ca 2 msk olja

Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet, smörj en form. Blanda ihop no-egg med en handvisp i en stor bunke. Häll sockret i no-egg-blandningen och vispa med elvisp. Rör ihop de torra ingredienserna i en ny bunke, och häll sedan över dessa i no-egg/sockersmeten. Sist tillsätter du det smälta margarinet och oljan. (Oljan hade jag i då jag upplever att bakverk lätt blir lite torra när man har no-egg i istället för vanliga ägg. Det kanske fungerar utan oljan, men jag tyckte det gjorde den smarrig och fet). Låt stå mitt i ugnen ca 25-35 minuter. Låt svalna så att den stelnar en aning innan du serverar den. Jag serverade den med Togulines vaniljglass, dödsmarrigt!



TIPS: Häll i lite kokos i smeten! Jag "bröade" formen med kokos. Frukt är jätte gott till, t ex ananas och mango, det ger lite färg till kakan också.





 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0